BilbransjeJOBBER
-
Salgskonsulent
Toyota Sør
-
Nyttekjøretøyselger
Møller Bil Tønsberg
-
Salgsdirektør, Bilia Insignia
Bilia Insignia
-
Nybilselger
Møller Bil Kokstad
-
Salgskonsulent
Toyota Arendal
-
Senterleder
NAF Senter Ålesund
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum
-
Takst - Bilskadereparatør
Toyota Romerike AS
-
Service Manager - Evenes
Tesla Norway AS
-
Bilmekaniker / Service Technician - Evenes
Tesla Norway AS
Mer fra Bilbransje24
Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER
Det skjer i bilbransjen
Polestar-butikk nummer 11 er åpnet
Det er stor aktivitet hos Polestar og merkets norske forhandlere om dagen.
For bare en uke siden åpnet landets tiende butikk – i lokalene til tidligere Laastad & Co, nå Kverneland Bil, i Haugesund.
Nå er butikk – eller Polestar Space – nummer 11 formelt åpnet, i Fredrikstad.
- Åpningen i Fredrikstad er del av vår nasjonale utvidelse. Erfaringene fra Moss viser hva et sterkt lokalt lag kan få til, og Bilbutikk1 har levert solide resultater over tid i Østfold.
Det sier den norske Polestar-sjefen, Marius Hayler, i en melding.
Selv om to butikker nå har åpnet på en uke, har ikke organisasjonen tenkt å gi seg med det.
De neste månedene er det nemlig mye som skjer i Polestar-nettverket, inkludert flytting av showroomene i Bergen, Oslo og Stavanger.
I tillegg er nyetableringer i Porsgrunn, Drammen, Sarpsborg, Kristiansand og Tønsberg på trappene.
Mer om disse planene kan du lese her.
Hurtigruta Carglass lanserer mobile tjenester – testes i Asker og Bærum
Hurtigruta Carglass går nå i gang med et pilotprosjekt for mobil steinsprutreparasjon i Asker og Bærum.
- Vår nye tjeneste gjør det mulig for kunder å få reparert steinsprut direkte hjemme, på jobben, eller hvor som helst de måtte befinne seg, sier administrerende direktør Stein Motrøen.
Tjenesten gjelder kun steinsprutreparasjon og tilbys foreløpig kun i Asker og Bærum.
- Som et introduksjonstilbud er denne tjenesten helt kostnadsfri for deg om du har kasko eller delkasko, sier Motrøen.
OFV-kalkyle: Dette koster bilholdet - elbilen fortsatt billigst
De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
Økte renter, dyrere forsikring og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.
Til tross for kostnadsveksten viser årets kalkyle at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere. I flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.
- Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.
Dyrere drivlinjer med forbrenningsmotor
Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.
Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst.
Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.
- Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene , sier Stokke.
- Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde.
Renter, forsikring og vedlikehold trekker opp
OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.
- Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent.
- Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.
Ole-Stian blir ny leder for Motor Forum Larvik
Ole-Stian Øvstetun Bakketun er ny daglig leder for Motor Forum Larvik.
Det skriver han selv på Linkedin.
Bakketun kommer fra stillingen som bruktbilsjef hos Bertel O. Steen i Tønsberg. Før det hadde han tilsvarende rolle hos Mobile Larvik.
Jaguar Land Rover gjenopptar produksjon etter cyberangrep
Jaguar Land Rover (JLR) vil i løpet av de nærmeste dagene starte en gradvis gjenoppbygging av produksjonen etter et omfattende cyberangrep tidligere i september.
Den britiske regjeringen støtter bilprodusenten med et lån på 2 milliarder dollar for å sikre leverandørkjeden.
JLRs tre britiske fabrikker produserer normalt rundt 1.000 biler daglig, men nedstengningen har kostet selskapet minst 50 millioner pund i uken, ifølge BBC.
Cyberangrepet rammet også IT-systemene for deler og finans, men JLR opplyser nå at flere systemer er tilbake i drift.
Produsenten har allerede hatt et krevende år, med et 11 prosent salgsfall i juli og lavere resultatmål som følge av amerikanske importtariffer.
Ny billig-SUV fra Electric Way
Dongfeng-importør Electric Way utvider satsingen i Norge med den kompakte el-SUV-en DF Vigo.
Bilen får en startpris på 249.500 kroner og blir bestillingsklar i januar 2026, med levering etter påske.
Bilen kommer med to batteriversjoner (401 og 471 km rekkevidde), hurtiglading som gir 30-80 prosent på 18 minutter, og garanti-ordning på 8 år/200.000 km for hele bilen.
DF Vigo vil tilbys gjennom Sulland- og Motor Forum-forhandlere på lik linje med importørens andre Dongfeng-modell; Nammi Box.
- Med en innstegspris under 250.000 kroner tror vi DF Vigo vil treffe bredt i markedet, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.
Dongfeng har for øvrig ambisiøse planer for Europa, og planlegger å tredoble salget her neste år.
PS: Har du hørt navnet «Vigo» i bil-sammenheng før? I enkelte markeder ble syvende generasjon Toyota Hilux markedsført under navnet Toyota Vigo.
Dongfeng vil tredoble bilsalget i Europa innen 2026
Den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har ambisiøse planer om å øke salget i Europa til 80.000 enheter i 2026, opp fra forventet 25.000-30.000 biler i 2025.
Strategien omfatter en modellportefølje som dekker flere drivlinjer — fra forbrenningsmotor, via hybrider og rekkevidde-forlengere, til fullelektriske biler.
Selskapet opererer i dag med rundt 170 forhandlere i Europa, og planlegger å øke dette til 280 før årsskiftet, med særlig fokus på Tyskland, Italia, Frankrike og Polen.
Dongfeng sier de vurderer å etablere produksjon i Europa, men kun dersom salgsveksten holder seg stabil over tid.
I Norge er det Electric Way, det Sulland-eide importselskapet, som har ansvaret for Dongfeng i Norge.
De markedsfører i dag bilmerkene Voyah, Dongfeng og MHero her til lands. Hittil i år er det registrert 584 biler fra de tre merkene – hvorav 337 er Dongfeng Nammi Box, Norges billigste nybil.
Kilde: Automotive News
Nå skal Cupra øke utleveringene med 50 prosent i Norge
Hittil i år er det registrert 65 Cupra i Norge. I løpet av de neste ukene skal antallet øke med mer enn 50 prosent.
38 nye Cupra-biler står nå til klargjøring på Harald A. Møller klargjøringsanlegg på Bekkelagskaia i Oslo.
Bilene – levert med båt fra Tyskland – er alle av modellen Tavascan, en elektrisk SUV bygget over samme lest som Volkswagen ID.5.
Volkswagen kutter elbilproduksjon i Tyskland
Volkswagen Group stanser og reduserer produksjonen ved flere tyske fabrikker som bygger elbiler fra VW, Audi og Cupra, på grunn av lavere etterspørsel enn ventet.
Fabrikken i Zwickau stanser produksjonen av Audi Q4 E-tron i én uke fra 6. oktober. Også anlegget i Dresden tar en pause i høstferien, mens VW Emden allerede har redusert arbeidstiden og kan stanse produksjonen i flere dager.
Likevel, elbiler er fortsatt i vekst for det tyske bilmerket. I august solgte VW flere batterielektriske biler enn Tesla.
Men den generelle veksten i markedet er tregere og mer ujevn enn forventet, noe som gir overkapasitet ved fabrikker som er bygget om for elbilproduksjon.
Flere andre VW-anlegg, blant annet i Hannover og Osnabrück, melder også om midlertidige produksjonskutt. Ifølge selskapet tilpasses produksjonen den svake markedssituasjonen, preget av økte kostnader, lavere europeisk etterspørsel og sterkere kinesisk konkurranse.
Kilde: Automotive News
Ny milepæl for Gire: 200.000 oppdrag
Mobilitetsselskapet Gire nådde nettopp en ny milepæl: 200.000 biler er levert av selskapets sjåfører siden oppstarten for seks år siden.
- Det tok omtrent fem år å nå de første 100.000 oppdragene, skriver Gire-sjef Petter Hodne Stensland på Linkedin.
- På litt over et år har vi doblet antallet!
Bak tallene skjuler det seg blant annet 92 daglige turer i snitt, 62.360 biler levert samme dag som bestilling, og mer enn 1.200 kunder som har brukt tjenesten.
Ifølge Gire tilsvarer distansen deres sjåfører har kjørt 1.453 runder rundt jorden.
Alexander Holm Andersen får ansvar for Møller-merker i Sulland
Alexander Holm Andersen har tiltrådt som ny merkesjef i Sulland Gruppen for Volkswagen, Audi og Skoda i region sør.
Det melder Holm Andersen selv på Linkedin.
De siste fire årene har han vært daglig leder for Albjerk Bil Ringerike, og han har vært i forskjellige roller i Albjerk Bil-systemet siden 2016.
I fjor ble Albjerk Bil en del av Sulland-konsernet – og i disse dager omprofileres det tradisjonsrike forhandlerkonsernet til Sulland
Kinesiske bilmerker dobler salget i Europa
Kinesiske bilprodusenter doblet salget i Europa i august sammenlignet med samme måned i 2024. Det er fjerde måned på rad at markedsandelen deres ligger over 5 prosent, ifølge tall fra Dataforce.
Veksten ble særlig drevet av ladbare hybrider, som økte med hele 1.271 prosent til 10.406 biler. Salget av rene elbiler steg med 57 prosent til 14.473, men andelen av kinesiske BEV-salg falt til 35 prosent fra 44 prosent i fjor, som følge av EU-toll på importerte elbiler.
Blant enkeltmerker hadde BYD størst vekst, opp 230 prosent til 10.498 biler, med økt fokus på ladbare hybrider. MG vokste 46 prosent til 15.627 biler, mens Chery steg 471 prosent til 7.094.
Fra januar til august økte kinesiske bilsalg i Europa med 74 prosent til 430.650 enheter, og markedsandelen steg til 4,9 prosent fra 2,9 prosent året før.
Kilde: Automotive News
Bilmarkedet i Europa steg i august – elbiler driver veksten
Nybilregistreringene i Europa økte med 4,5 prosent i august, drevet av sterk vekst i el- og hybridbiler, viser tall fra Dataforce. For årets åtte første måneder er markedet likevel nærmest flatt, med en oppgang på bare 0,3 prosent.
Salget av rene elbiler økte 26 prosent i august, mens ladbare hybrider steg 56 prosent. Batterielektriske biler sto for 20 prosent av markedet, fulle hybrider 12 prosent og ladbare hybrider 10 prosent.
Blant vinnerne i august var kinesiske BYD (+230 prosent) og Chery (+471 prosent), samt Cupra (+53 prosent). BMW Group vokste 13 prosent, Renault 8,5 prosent og Ford 4,9 prosent.
Stellantis økte 3,9 prosent i august etter lengre tilbakegang, drevet av Citroën C3. For året er konsernets salg likevel ned 6,6 prosent. Tesla falt 23 prosent i august, mens Mitsubishi, DS, Geely, Nissan og Toyota også hadde nedgang.
Kilde: Automotive News