BilbransjeJOBBER
Mer fra Bilbransje24
Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER
Det skjer i bilbransjen
Kjører for «halv maskin»: Europeisk bilindustri kan miste åtte fabrikker
Svakt bilsalg og økende konkurranse fra kinesiske merker som BYD kan tvinge europeiske bilprodusenter til å stenge opptil åtte fabrikker, ifølge en analyse fra AlixPartners.
Bilfabrikker i Europa utnytter i snitt bare 55 prosent av kapasiteten, noe som svekker lønnsomheten. Stellantis pekes ut som mest utsatt, med bare 45 prosent kapasitetsutnyttelse.
Konsulentene anslår at kinesiske bilmerker vil ta 1–2 millioner biler fra europeiske produsenter de neste årene, og nå omtrent fem prosent markedsandel i år.
En studie fra Jefferies tror andelen kan stige til ti prosent innen 2030, drevet av produsenter som BYD og Chery, som bygger fabrikker i Europa.
Å stenge en fabrikk med 10.000 ansatte kan koste opptil 1,5 milliarder euro og ta flere år, ifølge AlixPartners.
Kilde: Automotive News
Motor-Trade Gruppen kjøper seg inn i MyMechanic – satser tungt på elbil og bilelektronikk
Motor-Trade Gruppen kjøper 51 prosent av aksjene i MyMechanic AS, et fagmiljø innen bilelektronikk, diagnostikk, fjernsupport og elbilteknologi.
Oppkjøpet skal styrke konsernets posisjon i et marked som er midt i et teknologisk skifte, skriver Motor-Trade Holding i en melding i dag.
Motor-Trade Gruppen, som eies av Frithjof Anderssen Invest og Bertel O. Steen, får med oppkjøpet tilgang til unik kompetanse på reparasjon og overhaling av elektriske komponenter og batteriteknologi. Samtidig beholder MyMechanic sin faglige autonomi og spesialistkultur.
- Vi ser at stadig flere verksteder etterspør hjelp til avansert kjøretøysdiagnostikk og reparasjoner. Ved å samle kreftene med MyMechanic, vil vi kunne tilby tjenester og utstyr som løfter hele bransjen inn i den elektriske fremtiden, sier Frithjof Anderssen som er administrerende direktør i Motor-Trade Gruppen.
– Dette er et strategisk viktig oppkjøp som styrker vår satsing på bærekraftige og kostnadseffektive løsninger for fremtidens verksteder,» sier konserndirektør Daniel Ler Johnson i Motor-Trade Gruppen.
MyMechanic AS omsatte i 2024 for drøyt 30 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på 1,6 millioner. Selskapet ble i september i år fusjonert inn i et nyetabert selskap med samme navn.
Foto: Ørjan Bergum Fra hotell til bil – hun er ny salgssjef i Toyota Molde
Karianne Meringdal har tiltrådt som ny salgssjef for Toyota Molde.
Hun kommer fra stillingen som kommersiell koordinator i hotellkjeden Classic Norway Hotels, og har tidligere vært eier og daglig leder av Eikesdal Camping.
Meringdal har også fire års erfaring som markedskonsulent for Molde Fotballklubb, som Toyota Molde er samarbeidspartner med.
- Toyota er en merkevare jeg har stor respekt for – og jeg ser frem til å bidra med gode kundeopplevelser også på fire hjul, skriver Meringdal på Linkedin.
Hun overtar jobben etter Odd Irvin Henøen, som tidligere i år ble ny daglig leder i Toyota Molde.
Polestar har økt globalt salg med 36 prosent i år - 67 prosent i Norge
Polestar leverte 44.482 biler globalt de første ni månedene av året – en økning på 36 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tredje kvartal ble det solgt 14.192 biler, opp 13 prosent fra Q3 2024.
I Norge har antall førstegangsregistreringene økt med 109 prosent i tredje kvartal, og med 67 prosent de første ni månedene under ett. Totalt er det registrert 2.622 Polestar så langt i 2025.
- Polestar vokser videre i Norge, og Polestar 4 er nå blant de ti mest solgte bilene i september, sier Marius Hayler, daglig leder i Polestar Norge.
I løpet av den siste tiden har merket også åpnet flere showroom i Norge. Først ut var Haugesund, som raskt ble etterfulgt av Fredrikstad.
Det er de to første trinnene i en større omstrukturering og ekspansjon av forhandler-apparatet i Norge. Det kan du lese mer om her.
Nå er Teslas «billigmodeller» lansert – skal bygges i Europa
Tesla har lansert nye innstegsmodeller av Model 3 og Model Y, med tilnavnet «Standard».
Ifølge Automobilwoche skal bilene i produksjon ved Teslas fabrikk i Berlin i løpet av de kommende ukene.
De nye modellene skal prises rundt 10 prosent rimeligere enn dagens billigste modeller, og skilter med 516 kilometer rekkevidde.
For å kutte prisene har Tesla blant annet redusert batteristørrelsen, kuttet ut «LED-listene» foran på Model Y og erstattet kunstskinn med stoff som setemateriale. Bilene vil heller ikke få selvkjørings-funksjonene til de øvrige modellvariantene, kun cruise control.
Hvorvidt de nye innstegsvariantene skal markedsføres i Norge er usikkert.
Hertz utvider samarbeidet med Gire
Hertz, Norges største bilutleieselskap, utvider nå samarbeidet med logistikkselskapet Gire.
Målet er å frigjøre interne ressurser og skape bedre kundeopplevelser ved å få hjelp til å flytte biler mellom lokasjoner og direkte til kunder.
Etter en vellykket pilotperiode er Gire blitt førstevalget for bilflytting i blant annet Oslo og Bergen. Løsningen bidrar til mer effektiv utnyttelse av Hertz’ 12.000 biler, reduserer miljøbelastningen og gir flere tilgjengelige biler til kundene.
Biler flyttes både mellom utleielokasjoner i samme byer, mellom ulike byer og ut til kunder som får leiebiler utlevert på verksteder. Dette har i stor grad blitt gjort av interne ressurser, eller med større bil-lastebiler.
- Samarbeidet gjør hverdagen enklere for oss og gir oss mer tid til å fokusere på det vi kan best, sier Eivind Thorne, operasjonell leder i Hertz Norge.
Hertz har de siste årene opplevd sterk vekst og planlegger investeringer på 2,4 milliarder kroner i nye kjøretøy.
For Gire er avtalen et viktig steg i selskapets ambisjon om å endre logistikken i bilbransjen.
- Det er inspirerende å se at vår løsning skaper verdi for en aktør av Hertz’ størrelse, sier Kristoffer Due-Sørensen, daglig leder i Gire Norge.
Tyskland vil forlenge elbilfritak – splittelse om EU-forbud mot forbrenningsmotorer
Den tyske regjeringen ønsker å forlenge fritaket for avgift på helelektriske biler frem til 2035, skriver Automotive News Europe.
Dette for å styrke landets bilindustri i overgangen til klimavennlige teknologier.
Lovutkastet fra den tyske finansminister og visekansler Lars Klingbeil (SPD) skal legges frem snart, og tiltaket vil koste staten rundt 600 millioner euro i tapte inntekter frem til 2029.
Avgiftsfritaket skulle egentlig avsluttes i 2026, men regjeringen ønsker nå å gi sterkere insentiver til elbilsatsing.
Salget av batterielektriske biler i Tyskland steg med 32 prosent til drøyt 45.000 biler i september, ifølge KBA.
I følge Automotive News Europe kommer utvidelsen av ordningen rett før et «biltoppmøte» den 9. oktober. Her skal myndigheter, fagforeninger og industriledere drøfte bransjens utfordringer – blant annet kinesisk konkurranse, amerikansk toll og høye energikostnader.
Uenighet om fossil-motorens fremtid
Samtidig er det uenighet i den tyske regjeringskoalisjonen om EUs mål om å forby nye forbrenningsmotorer fra 2035.
Mens kansler Friedrich Merz’ konservative parti ønsker å skrote fristen og åpne for hybrider og alternative drivstoff, fastholder deler av SPD støtte til EUs plan.
Flere peker på behovet for å sikre arbeidsplasser etter at store industriselskaper som Volkswagen, Bosch, ZF Friedrichshafen og Continental har varslet omfattende kutt.
En million ladbare hybrider fra Volvo - 45.000 av dem solgt i Norge
Volvo har produsert ladbare hybrider (PHEV) siden 2012. I september ble Volvos PHEV nummer en million levert til kunde, skriver produsenten i en melding.
PHEVer sto for 23 prosent av Volvo Cars’ globale salg i første halvår 2025. Salget av PHEV-er økte fra snaut 46.000 biler i 2019 til over 177.000 i 2024.
Årsaken er sterk etterspørsel etter XC60 og XC90 i alle de tre viktigste salgsregione.
XC60 var den mest solgte PHEVen i Europa i fjor og Volvo leverer denne teknologien i dag i fem modeller, i tillegg til en portefølje med seks rene elbiler.
45.000 nye i Norge
Siden den første kom til Norge i 2013 har Volvo levert nærmere 45.000 nye PHEV på det norske markedet. I tillegg er det importert rundt 2.500 brukte.
Hittil i år har Volvo registrert 780 nye PHEV her i landet, som utgjør rundt 9 prosent av merkets salg. De aller fleste ble registrert før skjerpede avgifter ble innført 1. april.
Nissans logistikksenter i Amsterdam – 1,57 milliarder deler på 40 år
Nissan feirer 40 år med sitt Motor Parts Centre i Amsterdam (NMPC), et av merkets viktigste logistikksentre i Europa og globalt.
Det skriver Nissan i en melding i dag.
Siden åpningen i 1985 har anlegget levert over 1,57 milliarder deler til forhandlere og distributører i mer enn 100 land.
NMPC håndterer daglig 17.500 forsendelser og har rundt 110.000 deler på lager. Anlegget er også en bærekraftspionér med 9.000 solcellepaneler som dekker 70 % av energibehovet og reduserer CO₂-utslippene med 1,17 millioner kilo årlig.
Jubileet sammenfaller med etableringen av Nissans nye eNEST-region (Benelux & Skandinavia). Med NMPC som regionalt knutepunkt skal Nissan styrke samarbeidet, akselerere elektrifisering og levere en enda mer kundesentrert modell, skriver produsenten.
Volvo er ukas registrerings-vinner – Tesla på 19. plass
Det er registrert til sammen 862 nye personbiler i første uka av oktober, viser ferske tall fra OFV for perioden 1. til 5. oktober.
«Ukelista» toppes av Volvo med 126 biler, som gir en markedsandel på 14,6 %.
Volkswagen er nummer to med 100 biler (11,6 %), foran Skoda med 71 biler (8,2 %).
På de neste plassene følger BMW med 60 biler (6,7 %), MG med 53 biler (6,2 %) og Xpeng med 47 biler (5,5 %).
Markedslederen Tesla, med over 19 % av nybilsalget så langt i år, har i dette svært begrensede tidsrommet kun levert 11 biler (1,3 %) – som gir merket en beskjeden 19. plass på OFV-statistikken for denne uken.
Thansen overtar forhandler-lokale i Molde
Den danske bilrekvisita-kjeden Thansen har etter flere års leting funnet lokaler for å etablere seg i Molde.
Det skriver Romsdals Budstikke.
Lokalene huset tidligere Haukebø & Rødseth, som i mange år drev Ford-, Mitsubishi- og Subaru-forhandler i lokalene.
Haukebø & Rødseth ble i 2017 en del av Auto 8-8-konsernet, og i 2023 flyttet de ut av lokalene da Auto 8-8 samlokaliserte sine to forhandlere i byen tre kilometer lengre øst.
- Det er et spesielt handelsområde i Molde, der det er lite ledighet og vanskelig å komme inn. Vi har prøvd mange mulige lokasjoner før vi endelig lykkes nå, sier Hans André Sørvik, landssjef for Thansen Norge, til lokalavisen.
Ifølge Sørvik planlegges det for åpning i andre kvartal 2026.
- Nå begynner brikkene å falle på plass, så nå skal vi snart ut og jakte team, sier Sørvik.
Norsk podcast tar for seg bilkarteller
Podcasten «Konkurransepodden», som produseres av Konkurransetilsynet, vier sin nyeste episode til tre tilfeller hvor «bilkarteller» har samarbeidet på kanten av loven.
- Lastebilkartellet (2016): Seks produsenter koordinerte priser og timingen for innføring av miljøteknologi – norske kunder, som Posten, ble rammet
- AdBlue-samarbeidet (2021): Daimler, BMW og Volkswagen ble enige om å ikke utvikle renere teknologi enn minimumskravene
- Resirkuleringskartellet (2025): 15 bilprodusenter ble enige om å ikke konkurrere om å lage resirkulerbare biler
Ifølge Konkurransetilsynet tar panelet, bestående av programleder Margrethe Gudbrandsen og Magnus Friis Reitan, for seg hvordan slike samarbeid rammer både kunder og miljøet.
Episoden kan lyttes til i de fleste podcast-plattformer – inkludert direkte i nettleseren her.
Oppgraderinger for Tesla Model 3 og Y – også på rentekampanjen
Tesla Model 3 og Model Y blir oppgradert, både teknisk og finansielt.
Det opplyser produsenten i en melding.
Begge modellene får endringer i batteriet. Tettere celler gir plass til mer energi, og øker rekkevidden med mellom syv og 48 kilometer, avhengig av utgave.
Det er fortsatt Model 3 Long Range med bakhjulsdrift som er mest utholdende, nå med 750 kilometer oppgitt rekkevidde.
I tillegg får Model 3 blinklysspak (!) og et nytt frontkamera.
Samtidig utvider Tesla sin pågående nullrentekampanje til å gjelde samtlige varianter av Model 3.
Kampanjen tilbyr flytende, nominell kampanjerente på 0 prosent i 36 måneder
Polestar-butikk nummer 11 er åpnet
Det er stor aktivitet hos Polestar og merkets norske forhandlere om dagen.
For bare en uke siden åpnet landets tiende butikk – i lokalene til tidligere Laastad & Co, nå Kverneland Bil, i Haugesund.
Nå er butikk – eller Polestar Space – nummer 11 formelt åpnet, i Fredrikstad.
- Åpningen i Fredrikstad er del av vår nasjonale utvidelse. Erfaringene fra Moss viser hva et sterkt lokalt lag kan få til, og Bilbutikk1 har levert solide resultater over tid i Østfold.
Det sier den norske Polestar-sjefen, Marius Hayler, i en melding.
Selv om to butikker nå har åpnet på en uke, har ikke organisasjonen tenkt å gi seg med det.
De neste månedene er det nemlig mye som skjer i Polestar-nettverket, inkludert flytting av showroomene i Bergen, Oslo og Stavanger.
I tillegg er nyetableringer i Porsgrunn, Drammen, Sarpsborg, Kristiansand og Tønsberg på trappene.
Mer om disse planene kan du lese her.
Hurtigruta Carglass lanserer mobile tjenester – testes i Asker og Bærum
Hurtigruta Carglass går nå i gang med et pilotprosjekt for mobil steinsprutreparasjon i Asker og Bærum.
- Vår nye tjeneste gjør det mulig for kunder å få reparert steinsprut direkte hjemme, på jobben, eller hvor som helst de måtte befinne seg, sier administrerende direktør Stein Motrøen.
Tjenesten gjelder kun steinsprutreparasjon og tilbys foreløpig kun i Asker og Bærum.
- Som et introduksjonstilbud er denne tjenesten helt kostnadsfri for deg om du har kasko eller delkasko, sier Motrøen.
OFV-kalkyle: Dette koster bilholdet - elbilen fortsatt billigst
De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
Økte renter, dyrere forsikring og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.
Til tross for kostnadsveksten viser årets kalkyle at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere. I flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.
- Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.
Dyrere drivlinjer med forbrenningsmotor
Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.
Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst.
Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.
- Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene , sier Stokke.
- Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde.
Renter, forsikring og vedlikehold trekker opp
OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.
- Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent.
- Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.
Ole-Stian blir ny leder for Motor Forum Larvik
Ole-Stian Øvstetun Bakketun er ny daglig leder for Motor Forum Larvik.
Det skriver han selv på Linkedin.
Bakketun kommer fra stillingen som bruktbilsjef hos Bertel O. Steen i Tønsberg. Før det hadde han tilsvarende rolle hos Mobile Larvik.
Jaguar Land Rover gjenopptar produksjon etter cyberangrep
Jaguar Land Rover (JLR) vil i løpet av de nærmeste dagene starte en gradvis gjenoppbygging av produksjonen etter et omfattende cyberangrep tidligere i september.
Den britiske regjeringen støtter bilprodusenten med et lån på 2 milliarder dollar for å sikre leverandørkjeden.
JLRs tre britiske fabrikker produserer normalt rundt 1.000 biler daglig, men nedstengningen har kostet selskapet minst 50 millioner pund i uken, ifølge BBC.
Cyberangrepet rammet også IT-systemene for deler og finans, men JLR opplyser nå at flere systemer er tilbake i drift.
Produsenten har allerede hatt et krevende år, med et 11 prosent salgsfall i juli og lavere resultatmål som følge av amerikanske importtariffer.
Ny billig-SUV fra Electric Way
Dongfeng-importør Electric Way utvider satsingen i Norge med den kompakte el-SUV-en DF Vigo.
Bilen får en startpris på 249.500 kroner og blir bestillingsklar i januar 2026, med levering etter påske.
Bilen kommer med to batteriversjoner (401 og 471 km rekkevidde), hurtiglading som gir 30-80 prosent på 18 minutter, og garanti-ordning på 8 år/200.000 km for hele bilen.
DF Vigo vil tilbys gjennom Sulland- og Motor Forum-forhandlere på lik linje med importørens andre Dongfeng-modell; Nammi Box.
- Med en innstegspris under 250.000 kroner tror vi DF Vigo vil treffe bredt i markedet, sier Torje Sulland, CEO i Electric Way.
Dongfeng har for øvrig ambisiøse planer for Europa, og planlegger å tredoble salget her neste år.
PS: Har du hørt navnet «Vigo» i bil-sammenheng før? I enkelte markeder ble syvende generasjon Toyota Hilux markedsført under navnet Toyota Vigo.
Dongfeng vil tredoble bilsalget i Europa innen 2026
Den kinesiske bilprodusenten Dongfeng har ambisiøse planer om å øke salget i Europa til 80.000 enheter i 2026, opp fra forventet 25.000-30.000 biler i 2025.
Strategien omfatter en modellportefølje som dekker flere drivlinjer — fra forbrenningsmotor, via hybrider og rekkevidde-forlengere, til fullelektriske biler.
Selskapet opererer i dag med rundt 170 forhandlere i Europa, og planlegger å øke dette til 280 før årsskiftet, med særlig fokus på Tyskland, Italia, Frankrike og Polen.
Dongfeng sier de vurderer å etablere produksjon i Europa, men kun dersom salgsveksten holder seg stabil over tid.
I Norge er det Electric Way, det Sulland-eide importselskapet, som har ansvaret for Dongfeng i Norge.
De markedsfører i dag bilmerkene Voyah, Dongfeng og MHero her til lands. Hittil i år er det registrert 584 biler fra de tre merkene – hvorav 337 er Dongfeng Nammi Box, Norges billigste nybil.
Kilde: Automotive News