Xpeng G3 er foreløpig eneste modell fra det kinesiske merket i Norge, men sedanen P7 er rett rundt hjørnet. Bildet er fra Star Autocos forhandler på Lørenskog.

Xpeng «tar en Polestar» - rigger seg for egne showroom

Xpeng skal etablere rene, egeneide showroom i flere norske byer, og det parallelt med at Motor Gruppen har etablert forhandlere i de samme byene. Samtidig oppbemannes det i den norske Xpeng-organisasjonen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Det er konkrete planer om å etablere et rent showrom for Xpeng i Oslo sentrum, sier Rune Gjerstad til Bilbransje24.

Gjerstad er ansvarlig for all bilimport i Motor Gruppen som også inkluderer Xpeng, gjennom selskapet XBI Norge AS.

- Vi som importør mener det er positivt med en «Brand Store» i Oslo, sier importsjef Rune Gjerstad i Motor Gruppen.

- Vi som importør mener det er positivt med en «Brand Store» i Oslo, og det foreligger også planer om å etablere tilsvarende showrom i Stavanger, Bergen og Trondheim, sier han.

- Hva er årsaken til at man ønsker å gjøre det?
- Det må nesten Xpeng si mer om selv, men faktum er at Norge er brohodet for en bredere etablering av Xpeng på det europeiske markedet, sier Gjerstad.

Bekreftes av Xpeng

- Vi er stolte og glad for å ha med Motor Gruppen/XBI på importørsiden. De har mange dyktige forhandlere i Norge, og vårt primære fokus er nå at vi jobber sammen for å gjøre disse butikkene klare for Xpeng.

Det sier Maren Hornseth til Bilbransje24. Hun er ansvarlig for sosiale medier og PR for Xpeng Motors (Norway) AS, produsentens egen organisasjon i Norge..

- Det ligger i planene at vi skal åpne Xpeng showroom i Norge, bekrefter Hornseth.

- Når og hvor dette vil være er under evaluering og ikke bestemt enda, legger Hornseth til.

Norge er absolutt et marked som vil bidra godt til etableringen i andre europeiske land i form av læring og tilbakemeldinger fra kunder og markedet

Maren Hornseth, Xpeng Motors (Norway) AS

- Vil Xpeng Motors Norway fungere som støtteorganisasjon for eventuelle etableringer i andre europeiske land?
- Det norske markedet er hele utgangspunktet for Xpengs virksomhet utenfor Kina, og er akkurat nå det viktigste markedet i Europa, sier Hornseth.

- Norge er absolutt et marked som vil bidra godt til etableringen i andre europeiske land i form av læring og tilbakemeldinger fra kunder og markedet.

- Utover det vil Xpeng Motors Norway først og fremst fokusere på det norske markedet og sørge for at kundene vil få en god kjøreopplevelse med Xpengs biler, sier Hornseth.

17 forhandlerpunkter er på plass i Xpeng-kartet.

17 forhandlere

Så langt har den norske Xpeng-importøren fått på plass totalt 17 forhandlere, hvorav to er Star Autocos egne forhandlere i Lørenskog og Bodø. 12 er rene Motor Forum-forhandlere. I tillegg er Øyans Bil i Sandefjord (51 prosent eiet av Motor Forum Larvik), Bilforum Follo (51 prosent eiet av Motor Forum) og Bilcentrum i Trondheim forhandlere.

Samtlige forhandlere har fra tidligere representasjon for ett eller flere av Motor Gruppens merker.

- Ut fra forhandlerkartet ser det ut som om det mangler en rekke viktige salgsområder i Norge som eksempelvis Tromsø, Haugesund, Arendal og Tønsberg?
- Det finnes mange spennende lokasjoner, og de du nevner her er interessante, sier Gjerstad.

- Den langsiktige planen med Xpeng er at vi skal ha på plass betydelig flere forhandlere enn det vi ser i dag. Jeg kan ikke være helt konkret på antallet.

- Vil det utelukkende være forhandlere som allerede representerer et eller flere av Motor Gruppens merker?
- Nei, ikke nødvendigvis. Nå har i så mange merker at det kan være steder som rett og slett ikke har kapasitet til å ta inn Xpeng i tillegg til de merkene de allerede har.

- Hvilkens tidsramme har dere for en ytterligere utvidelse av Xpeng-nettverket?
- Nye forhandlere kan komme veldig fort. Dette er noe vi jobber med nå, sier Gjerstad

Han legger til at oppstartskostnadene for å bli Xpeng-forhandler er svært moderate.

- Jeg vil ikke si noe om investeringsrammen for forhandlerne annet enn at den foreløpig er liten. Xpeng jobber for fullt med å definere hva som skal være de fremtidige forhandlerkravene for Europa, sier Rune Gjerstad.

Xpeng-organisasjonen oppbemanner

Samtidig som Motor Gruppen jobber med forhandlerkartet, gires det opp i den egeneide Xpeng-organisasjonen i Norge.

Per i dag har de seks ansatte. Det skal økes til 20 i løpet av året, ifølge Hornseth.

- Hvilke funksjoner/roller skal det ansettes folk i?
- Vi er i dialog med dyktige kandidater på tvers av avdelinger i organisasjonen, sier Hornseth.